Kamu-kamu Yang Comel

Friday, December 14, 2012

Sila berhati-hati sekiranya uols dapat panggilan seperti ini | Penipuan baru

Bencinya aku dengan orang penipu-penipu macam nie.....uols berjaga-jagalah dengan si penipu nie.................




Penipu : Selamat Petang...Boleh bercakap dengan Puan ********binti ******

LLK : Ye saya...

Penipu : Puan, saya dari telekom..Saya nak maklumkan yang puan ada tunggakan bil  
sebanyak RM72.00. Bila puan nak bayar ye?

Aku yang blur-blur pun jawab

LLK : Tunggakan?????? RM72.00??? Takpelah....Esoklah saya bayar......

Penipu : Kalau macam tu, esok saya call puan lagi....tq





Selepas tu, LLK terus call en. Suami........



LLK:  Papa, nape bil celcom mama ada tunggakan RM72.00??? Papa tak bayar lagi ehh??

En. Suami :  Bil baru memanglah papa tak bayar lagi....sebab bil belum terima lagi.....Tapi, bukan celcom ada hantar sms ke kat mama aritu....kalau tak silap, RM52.00 je kan? No apa yang call mama tadi?


LLK :Dia guna nombor 014-7273273.......

En. Suami : Mama.....tu penipu tu...kalau betulah celcom yang call, mesti diorang guna no celcom  centre diorang...buat ape diorang nak guna no personal pulak......


~speechless ~


Tak lama selepas perbualan dengan en. Suami, LLK dapat satu sms dari si penipu nie..........Kali nie, dia guna no lain pulak......memang sah aku kena kencing........Seumur hidup nie, manalah pernah aku register dengan telekom.....................Kalau celcom tu yelah






 Sila lah berhati-hati kalau uols dapat panggil dari no nie........Takut tengah panik-panik, terus kita buat pembayaran.......Si penipu senyum sampai ke telinga sebab duit masyukkkk.............


Yang semakin risau sebab maklumat peribadi kita macam senang-senang dicerobohi orang.........Kat manalah diorang godam semua nie.........Nie, aku nak salah kan sape nie?????



Yang mula terfikir..............Maklumat peribadi dalam sistem HRMIS yang kita dok guna tu selamat ke tak  :-(


~BYE~













8 comments :

  1. LLK: takde maknenye selamat dari digodam der.. ce masuk gugel and type nama anda yang sebenar.. semua detail akan keluar termasuk no IC anda. hahaha... nak salahkan siapa? tu lah bahana teknologi tanpa sempadan...

    ReplyDelete
  2. aku x rasa hrmis ina, sebab hrmis selamat so far, tp klu mykj, ataupun laman web jabatan yg ada maklumat pasal personalkita,just google je.. sumer ada, nama penuh, ic, no fon.. that's why aku selalu dapat call dr org insurans, credit card.. bosan aku, haha.. pepon, aku rasa ko pon kene alert dgn maklumat yg diorg bg tu.. sebab dia bgtau psal telekom tp ko xdek pon akaun dgn telekom, dgn celcom aderla kan.. tu aku bg cthlaa, hehe.. hati2 tau ina.. mujur jgk ko double check dgn hubby ko, huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu aku pun selalu dapat call dari org insuran ngan kredit card...........tapi aku selalu nbagi alasan office kat sebelah bank bla..bla..bla...apa2x, aku pergi sana jelah....terus bengang org tu :-)

      Delete
  3. pepon, aku lupa nak ucapkan thanks for sharing.. for our precaution jgk.. moga jd ingatan pd kita semua agar x mudah tertipu.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hati-hati tau....dulu musim2x penipuan gores dan menang, menang cabutan bertuahlah....bala....bla..bla......macam nie pulak....macam2x hal

      Delete
  4. mungkin juga syarikat komunikasi terlepas pandang ni.....kalau tak cam mn diorg dapat no kita....kalau Hana selalu orang2 insurans call...........kalau dengar je benda pelik...trus letak hp

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah, senang2x diorang dapat maklumat pasal kita......ok, lepas ni nak tiru mcm hana lah....rasa dapat panggilan pelik2x je terus letak talipon....hehe

      Delete