Kamu-kamu Yang Comel

Monday, February 13, 2012

Trend Yang Menjadi Ikutan Sekarang.......Tapi, Tahux Kenapa Ianya Di Letakkan Disitu???

Mengapa Orang Meletakkan Anak Patung Bawah kereta ?



Sudah tentu sahabat-sahabat... pernah melihat ada orang yang meletakkan anak patung di bawah bumper kereta...Sebenarnya meletakkan anak patung bawah kereta adalah budaya orang Thailand.Mereka percaya roh orang yang mati kemalangan akan berlegar-legar di tempat mereka mati. Bagi mengelakkan roh menganggu mereka yang memandu, terutama roh kanak-kanak, jadi mereka memasang anak patung pada bumper kereta,Supaya roh kanak-kanak tenang.Trend ini dibawa oleh pemandu teksi Thai yang mahu meletakkan roh lain (dengan meletak anak patung) supaya roh orang mati dilanggar tidak menganggu kereta mereka.

Firman Allah, mafhumnya:Maka barangsiapa mengikuti petunjukKu maka ia tak akan sesat dan celaka. Dan barangsiapa berpaling tadah, tidak ingat kepadaKu maka baginya kehidupan yang sempit dan Kami akan membangkitnya di Hari Kiamat dalam keadaan buta." (Ta Ha : 123)

Sabda Rasulullah saw Bermaksud: “Siapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk sebahagian daripada Mereka” (Riwayat Abu Daud).

Kesimpulannya janganlah mengikut sesuatu perkara tanpa sebarang usul periksa sama ada perkara berkenaan mengikut syariat islam atau pun tidak.Berhati-hatilah dengan perkara seperti ini kerana tanpa kita sedar kita telah mensyirikkan Allah S.W.T..



p/s: Dulu saya ingatkan ianya sebagai trend untuk nak kasik cantik kan kete (kononnya)....Bila dah tahu KENAPA..........Hampeh betul

2 comments :

  1. mula2 ponigtkan trend. sekali ada mksud ye.. hehe =)

    ReplyDelete
  2. @Diera Tekikushika

    Saya pun ingatkan fesyen....Kadang2x rasa kesian pulak tgk teddy bear cantik2x diletakkan kat bawah kereta tu.....Lama2x jadi kotor teddy bear tu

    ReplyDelete